שבת 27 אפריל 2024   כניסה למערכת
  
 

דבר סגנית ייחודיות הפרט

הלית אמית שרון 

תלמידים והורים יקרים,

בימים אלה אנו נערכים בהתרגשות גדולה לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ד

בית ספר תיכון המושבה חרט על דגלו לתת מענה לצרכים הייחודים של כל תלמידיו מתוך הכרה בשונות ורצון עז לקדם כל תלמיד להגיע למימוש הפוטנציאל האישי שלו. לשם כך פועלות בתיכון תוכניות שונות המכוונות לאוכלוסיות המגוונות הקיימות בתיכון כאשר כל תוכנית מעמידה במרכז את התלמיד וצרכיו וחותרת למתן מענה מיטבי. פרוט לגבי כל תוכנית תוכלו למצוא בלשוניות השונות.

בית הספר נותן מענה לתלמידים מצטיינים מבחינה לימודית הזקוקים לאתגרים נוספים בתוכנית אקדמיה בתיכון . לעולים החדשים כאוכלוסייה שעיקר האתגר שלה הוא שפתי, תרבותי, חברתי ורגשי. לספורטאים מצטיינים הזקוקים למערכת ייחודית כדי לעמוד בעומס האימונים.  בבית הספר פועל מרחב למידה הנותן מענה לתלמידי החינוך המיוחד ותלמידי השילוב שעברו ועדות וזכאים לתמיכות לימודיות ייחודיות. כמו כן,  בבית הספר פועלת עמותת פוש שמטרתה לתת מענה לתלמידים המגיעים ממשפחות מעוטי יכולת. בנוסף צוות בית הספר מקיים הליך רציני של איתור תלמידים לקויי למידה ואו עם הפרעת קשב וריכוז ובדיקת נחיצות  התאמות בדרכי הבחנות. בתיכון יש כיתות תקשורתיות הנותנות מענה לתלמידים על הרצף התקשורתי.

כל תוכנית עבור כל תלמיד ללא יוצא מן הכלל נבנית תוך חשיבה ערכית חינוכית כאשר המטרות הפדגוגיות והרצונות  של התלמיד, הוריו ובית הספר עומדים לנגד עיננו.

אנחנו בתיכון המושבה דואגים לכל תלמידינו מתוך הבנה שהחברה מורכבת מפרטיים שונים וכל אחד הוא חלק מפסיפס אנושי מרהיב ותפקידנו לדאוג שהבאים בשערינו ידעו שרואים אותם ודואגים להם כי זה הבסיס לאושר והצלחה.

שמי הלית אמית שרון ואני סגנית ייחודיות הפרט ואחראית על התוכניות השונות בתיכון המושבה.

אני מאחלת לכולנו שנת לימודים מופלאה והנאה גדולה מהדרך. 
 חינוך מיוחד בתיכון המושבה
 
 

דבר מנהל מרחב הלמידה יובל אבני :

מרחב הלמידה הוא התחום הבית הספרי אשר נותן מענה לתלמידים אשר עברו ועדות זכאות ואפיון וועדות רב מקצועיות ונמצאו זכאים לקבלת שרותי החינוך המיוחד.

נכון לשנת הלימודים תשפ"ד, מרחב הלמידה נותן מענה לכ- 180 תלמידים במגוון אפיונים: לקויות למידה, קשיים רגשיים, נפשיים, לקויות שמיעה, תלמידים על הרצף התקשורתי ועוד. מודל הפעולה של מרחב הלמידה הוא חדשני ומיוחד, אשר מטרתו לאפשר לכל תלמיד את מימוש הפוטנציאל המירבי תוך שמירה על חוסן חברתי ורגשי. להלן עקרונות הפעולה שלנו:

1.    שילוב – העיקרון המוביל במודל מרחב הלמידה הוא השתלבות מרבית של התלמידים בשגרת בית הספר. אין לנו כיתות קטנות ומופרדות אלא תלמידי החינוך המיוחד מהווים חלק אינטגרלי מהכיתות בתיכון, הם לומדים ביחד, משתתפים בכל הסדנאות, הרצאות וטיולים ולוקחים חלק בכל הפעילויות הכיתתיות והשכבתיות. השילוב מאפשר לכולם להרגיש חלק, הן מבחינה חברתית והן מבחינה לימודית. תלמידי המרחב לומדים את אותה תכנית לימודים כמו כולם אך מקבלים את התמיכה וההתאמה בתוך מרחב הלמידה.

2.    "חנוך לנער על פי דרכו" – אנחנו מבינים שהוראה "קלאסית" בכיתה סטנדרטית אינה מתאימה עבור כל התלמידים. הלמידה במרחב הלמידה נעשית בקבוצות קטנות עם צוות מורות אשר מתמחות בהוראה מתקנת ואסטרטגיות למידה. תלמידים אשר לומדים במרחב ילמדו גם בכיתה וגם בקבוצות קטנות יותר במרחב, כך התלמידים יקבלו תמיכה נוספת שתאפשר להם להגיע לבחינות הבגרות באופן המיטבי. מורות המרחב יושבות בצוותים עם המורות המקצועיות כך שנוצר תיאום מוחלט והלמידה היא אפקטיבית ומשמעותית.

3.    יחס אישי ומענה רגשי – בנוסף למחנכת בכיתה הגדולה, תלמידי המרחב יקבלו מחנכת נוספת מטעם מרחב הלמידה אשר דואגת להיות אוזן קשבת, עוקבת אחר נוכחות ותפקוד לימודי שוטף והיא דמות משמעותית עבור התלמידים שלנו. המחנכות עובדות בשיתוף פעולה צמוד עם מחנכות הכיתות כך שהתלמידים מקבלים עוד זוג עיניים שרואה את התלמידים ודואג להם. בנוסף, לתלמידים מוצעת האפשרות לטיפול רגשי בתוך כותלי בית הספר עם מטפלת מטעם מרחב הלמידה. בעבודה שוטפת עם יועצות השכבה, אנחנו דואגים גם לפן הרגשי של תלמידי המרחב כדי שיוכלו להיות פנויים ללמידה.

אומרים שדרוש כפר שלם על מנת לחנך ילד אחד, זוהי תפיסה שאנו דוגלים בה. צוות המרחב כולו מתגייס לכל תלמיד ותלמידה על מנת לעזור להם לצעוד בשבילי התיכון ולמצוא את הדרך הנכונה עבורם. מרחב הלמידה הוא לא רק למידה בקבוצות קטנות או התאמות בדרכי היבחנות, מרחב הלמידה הוא בית. בתוך התיכון הגדול אנחנו מנסים להיות מרחב בטוח שמאפשר לתלמידים למצוא פינה קטנה וחמה, מקום שירגישו בנוח לפנות ולשתף, ללמוד, לגדול, להתפתח ולהצליח.

שנת לימודים מוצלחת ומעניינת

יובל אבני

מנהל מרחב הלמידה

  
שילוב והכלה
 
 ועדות רב מקצועיות מתקיימות בחודש מאי בתיכון לפני מעבר התלמידים מבית הספר היסודי לתיכון כדי לאפשר לתלמידים להמשיך את זכאותם לשרותי החינוך המיוחד ובכך לקבל תמיכה לימודית. תמיכה זו ניתנת בדרך כלל בסוף יום הלימודים מצוות מורי החינוך המיוחד.
 
כיתות תקשורת
 
לפני כשנתיים פתחנו כיתת תקשורת בתיכון, והשנה אנחנו נפתח את כיתתינו השנייה. פתיחת הכיתות התקשורתיות היא מתן מענה לחזון חינוכי של המשכיות בטיפול בילדי זכרון יעקב. בכיתות התקשורת נמצאים תלמידים על הרצף התקשורתי. תלמידים אלה נהנים ממערכת לימודית ייחודית המאפשרת לכל תלמיד לפי יכולתיו וצרכיו שילובים שונים בתיכון לצד קבלת מענים רגשיים וטיפוליים בכיתה. כיתות אלה מלוות על ידי מדריכה מומחית , שיר צנטנר שהיא מרפאה בעיסוק ומדריכה מקצועית לכיתות תקשורתיות. לכיתות יש מחנכת מובילה, שני קמינקר,, את הכיתות מלוות תומכות הוראה ומרפאה בעיסוק. מורים מצוות המורים של בית ספר התיכון משתלב בהוראה בכיתות התקשורתיות ונוצר שם משהו פשוט- קסום! 
 
אקדמיה בתיכון
 
תוכנית ייחודית המאפשרת לתלמידים סקרניים ומצטיינים להתחיל את דרכם באקדמיה כבר בתיכון. התלמידים יכולים להמיר קורסים שהם לומדים באוניברסיטה לטובת בחינות הבגרות וכך לצבור גם נקודות זכות לתואר הראשון לצד קבלת ציון בגרות. תלמידים אלה זקוקים למענה לימודי מאתגר יותר והם מסוגלים לעמוד בדרישות האוניברסיטאיות לצד הדרישות הבית ספריות.
 
ספורטאים מצטיינים
 
בית ספר תיכון המושבה מעודד הצטיינות לא רק אקדמית אלא גם ספורטיבית מתוך אמונה שהצטיינות היא ערך שיש לעודד אותו. כדי לתמוך בספורטאים המצטיינים בית הספר מוכן בשותפות עם התלמיד והוריו תוך חשיבה עמוקה על המטרות הפדגוגיות לבנות תוכנית ייחודית לתלמיד שתתמוך בו ותאפשר לו להגשים את החלום שלו לצד קבלת תעודת הבגרות.
 
עולים חדשים
 
 מספר העולים החדשים המגיעים מידי שנה לישוב "זכרון יעקב" מצריך התארגנות הרואה את האתגריים העומדים בפני העולה החדש. אתגרים תרבותיים, רגשיים, חברתיים, שפתיים, לימודיים. חשוב לציין כי אין לנו בבית הספר אולפן (תוכנית סדורה שמטרתה להקנות את השפה העברית).
בתהליך קליטת המשפחות אנו עובדים בשיתוף פעולה עם פרויקטורית עלייה/מלוות עולים תושבי זכרון יעקב- דנה כהן.   ניתן ליצור עם דנה קשר בטלפון: 050-3102290 ואו דרך המייל: danac@zy1882.co.il
בכל שנתון בתיכון יש שתי כיתות עולים. כיתות אלה אינן כיתות המורכבות רק מעולים חדשים אלה מעולים חדשים, תושבים חוזרים ותושבים מקומיים. יצירת כיתות אלה מאפשרת לנו ליצור לתלמידים קבוצת שווים של בני נוער המתמודדים עם אתגרים דומים לצד שילוב בחברה ובתרבות הישראלית. בנוסף מקבלים העולים החדשים בתיכון תמיכה רגשית מצוות היועצות, ותמיכה לימודית -מסלולי עולים לבגרות ואו שעות פרטניות שמטרתן להנגיש את התכניים הלימודיים.
 
התאמות בדרכי הבחנות 
 
התאמות אלה מיועדות לתלמידים עם לקויות למידה והפרעת קשב שקשיהם באים לידי ביטוי באופן הבעת הידע הנרכש. רכזת ההתאמות בתיכון , הגברת סיגל אוחנה, בשיתוף פעולה עם הצוות המקצועי המלווה את התלמיד מאתרים את הצרכים של התלמידים ובוחנים את נחיצות ההתאמות בדרכי הבחנות ובמידת הצורך מגישים בקשות לועדה המחוזית. חוות הדעת המקצועית של מורי בית הספר נשענת ומגובה בהמלצות האבחון הדידקטי או הפסיכודידקטי.  
אני רוצה להזמין את הורי שנתונים ט ו י ביום שני ה 18.9כחלק מאספת ההורים למפגש שיתקיים עם הגברת רויטל לירן חנוני מדריכה מחוזית באגף לקויות למידה והפרעת קשב, שפ"י, ומרכזת ועדת התאמות מחוזית, מחוז חיפה.   במפגש זה יוצג תהליך איתור הצרכים על ידי בית הספר, רשימת המסמכים הנדרשים לבניית תיק התאמות לתלמיד וההליך בו זה מתבצע.
 
עמותת פוש
 
עמותה של מתנדבים שפועלת בתיכון ונותנת תמיכה לתלמידים המגיעים ממשפחות מעוטות יכולת המתקשים לאפשר לילדם שיעורים פרטיים אחר הצהריים. מתנדבים אלה מגיעים לבית הספר אחת לשבוע ונותנים תמיכה לימודית לתלמידים ובכך מהווים חלק אינטגרלי מהמענים שיש לנו להעניק לתלמידינו.
 
 
 
123