Friday, April 19, 2024   Login
 מעורבות חברתית

 

 מעורבות חברתית

 

הורים ותלמידים יקרים,
תיכון המושבה, קשור קשר חזק לקהילה בה הוא חי ורואה במעורבות החברתית חלק משמעותי בסדר היום של בית הספר.
אנו מאמינים שההתנדבות והמעורבות בחיי הקהילה, תטפח את הבוגרים כבעלי תחושת ערך ומשמעות מחד ותחזק את תחושת השייכות החברתית לקהילה ולחברה מאידך.
 
במסגרת המעורבות וההתפתחות האישית נחשף התלמיד לסוגים שונים של עזרה ונתינה כמו סיוע לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים, צמצום פערים, פעילות בתנועות נוער ומיזמים שונים של מנהיגות נוער , זיכרון השואה וקשר בין דורי עם אוכלוסיית הוותיקים עוד.
דמותו של בוגר מערכת החינוך כפי שנוסח בחוק החינוך הממלכתי:
אחת ממטרות החינוך היא: "לטפח מעורבות בחיי החברה הישראלית, נכונות לקבל תפקידים ולמלאם מתוך מסירות ואחריות, רצון לעזרה הדדית, תרומה לקהילה, התנדבות וחתירה לצדק חברתי במדינת ישראל" (חוק החינוך הממלכתי התשס"ד, 2003).
מטרות  התכנית:"התפתחות אישית ומעורבות חברתית" הן:
v     הכנת התלמידים לקראת השתלבותם בחברה דמוקרטית כאזרחים פעילים ומעורבים, התורמים לשיפור איכות החיים בקהילה ובמדינה.
v     טיפוח בוגר בעל מודעות ואחריות אזרחית, הבאה לידי ביטוי בהתנהגותו היומיומית, נתינה ומעורבות אזרחית וחברתית.
v     חיזוק הקשר והזיקה בין התלמידים לבין בית-הספר, הקהילה, העיר והארץ בכלל.
v     מסר למוסדות להשכלה גבוהה, לצבא ולמגזר העסקי, לתת העדפה בתהליך המיון לקבלת מועמדים.
אנו מחזקים את ידיהם של התלמידים, שיתמידו בעשייתם ויזכו לקבל תעודה מוערכת שכזו, בשל חשיבות הנושא בכלל והקשר שלו לחזון בית-הספר בפרט.
התוכנית להתפתחות אישית ולמעורבות חברתית בחטיבה העליונה (כיתות י'-י"ב)אשר פועלת במערכת החינוך במדינת ישראל החל משנת הלימודים תשע"ה,
היא תנאי סף לקבלת תעודת בגרות.
 
חשוב לציין כי בהתאם לחוזר מנכ"ל, תלמיד יהא זכאי לתעודת בגרות מצטיינת רק באם סיים בהצטיינות יתרה בהתפתחות אישית ומעורבת חברתית, זאת בנוסף ללימודים ברמת 5 יח"ל באנגלית ו-4-5 יח"ל במתמטיקה.
 
תיכון המושבה מעודד את התלמידים לחתור להצטיינות ולהמשיך בהתנדבות לאורך כל שלוש שנות הלימודים, אשר בסיומם תוענק לתלמיד תעודת בגרות חברתית בהצטיינות יתירה המוכרת על ידי האוניברסיטאות וצה"ל.
 ב ה צ ל ח ה !

 

אורנה ברגיל – רכזת מעורבות חברתית

 

 חוברת מעורבות חברתית
הידעתם עמוד 1
אודות עמוד 2
מבנה התוכנית עמוד 3
בחירת מקום ההתנסות עמוד 4
אפליקציה טריביו עמוד 5
סיכום כללי והנחיות עמוד 6

 
 
"האושר הפנימי שאנו חשים לאחר שעשינו מעשה טוב,
הוא התזונה שהנשמה דורשת"
(אלברט שוויצר)
   מחקרים מוכיחים שהנתינה מתגמלת אותנו במישורים מגוונים ואף יותר מכך: ככל שאנו עוזרים יותר, אנו מיטיבים, לפני הכול עם עצמנו באופן שבא לידי  ביטוי בשלושה אזורים במוח המופקדים על תחומים שונים: הפחתה של פעילות הקשורה במתח, הגברה של פעילות הקשורה בתגמול והגברה של פעילות הקשורה לטיפול.

 

נפש בריאה בגוף בריא

נתינה מאריכה חיים. אקט של אדיבות תורם לבריאות הפיזית שלנו, כולל הפחתת הסטרס ושיפור במערכות הלב, החיסון והעצבים. חוקרים מצאו קורלציה בין נתינה לסיכון מופחת למוות מוקדם, בעיקר בשל צמצום הסטרס שנתינה מביאה בעקבותיה. מחקר אחר מצא שאנשים המעורבים בפעילויות חברתיות על בסיס קבוע כלשהו, חיים יותר.

  אושר ואושר

נתינה מעלה את רמות האושר ותחושת הסיפוק. מחקרים מדעיים העלו שהמוח שלנו מחווט כך שהוא מעניק לנו 'פרס' על פעולות של חמלה, של אדיבות ושל נתינה. התנהגות אלטרואיסטית מפעילה מרכזי מוח מסוימים שמשחררים אנדורפינים שמייצרים תחושה טובה. מעבר לכך, העובדה שחוללנו שינוי בחייו של אחר מובילה לתחושת סיפוק ומשמעות ול'אני' שמח יותר, ומסופק יותר שיכול לתפקד ביעילות גבוהה יותר.

 

הערכה והכרת תודה

העזרה לזולת מסייעת לנו להעריך ולהכיר תודה על מה שיש לנו ולהתמקד בטוב שבחיינו,
וכן מסיחה את דעתנו מההתמודדות שלנו עם קשיים. בנוסף, מחקרים מראים שהכרת תודה
מכינה את המוח לנדיבות. לספור את הדברים שהתברכנו בהם דומה לספירת מזומנים.
מתברר שהמוח שלנו גורם לנו להרגיש עשירים יותר, מילולית, כשאנו עושים טוב לאחרים.

 

מעגל חברים

הנתינה מכניסה תוכן לחיים ומרחיבה את המעגל החברתי שלנו. מסגרת קבועה מסייעת לנו
ליצור רשת קשרים חדשה ואף יוצרת את אפקט הבומרנג ליצירת מעגל של נתינה. כשאנחנו
מתנדבים ועוזרים לאחר אנחנו לא רק יוצרים עולם טוב יותר, אלא מעודדים אחרים לעשות כן
ומשרטטים מעגל של נתינה הדדית שמחזק את תחושת הקהילתיות.

 


 

 
"הטוב והמעולה שבנפש האדם יכול לצמוח ולגדול
במידה שיהא מחובר לציבור ומעורה בו."
(אלברט איינשטיין)
התכנית להתפתחות אישית ולמעורבות חברתית הינה תכנית תלת שנתית של משרד החינוך
במסגרתה מחויבים תלמידי כיתות י'-י"ב בהתנסות אישית בקהילה, כתנאי לקבלת תעודת בגרות, זאת לצד העידוד לפיתוח יוזמות חברתיות בהן התלמידים מגלים מעורבות, מזהים צרכים בקהילה ובחברה ונותנים להם מענה.
התכנית מבוססת על אחת ממטרות החינוך: "לטפח מעורבות בחיי החברה הישראלית, נכונות לקבל תפקידים ולמלאם מתוך מסירות ואחריות, רצון לעזרה הדדית, תרומה לקהילה, התנדבות וחתירה לצדק חברתי במדינת ישראל" (חוק החינוך הממלכתי התש"ס, 2000, סעיף 9).
התכנית נועדה לטפח בוגר בעל ערכים, בעל תחושת ערך ומשמעות ויכולת לניהול עצמי מתוך שיקול דעת, המסוגל לתפקד כהלכה בסביבתו החברתית, מרגיש שייכות ואחריות לקהילה, לחברה ולמדינה ומוכן ליטול חלק בעיצובן ובבנייתן. התכנית מסייעת לתלמידים לזהות הזדמנויות להתפתחות אישית במסגרת המעורבות החברתית, לפתח מוטיבציה להתמדה במילוי תפקידים ומשימות בקהילה ועמדה חיובית כלפי המעורבות החברתית, ולהעצים את תחושת השייכות של התלמיד לקהילתו. התכנית מחנכת להתפתחות אישית ולמעורבות חברתית במעגלים הולכים ומתרחבים בהתאם לגיל הלומדים, תוך עידוד התלמידים לגלות ערנות לסביבה ולקהילה, השתתפות בחיי הזולת ועשייה למען האחר ולמען הסביבה.
הצרכים כיום בחברה הישראלית רבים ומגוונים ומאפשרים לכל תלמיד ותלמידה להביא לידי
ביטוי את רצונותיהם חזקותיהם ואת מחויבותם האישית לחברה.

אנו, צוות החינוך ב"תיכון המושבה", רואים חשיבות עליונה בחיזוק תחושת השייכות והתרומה של תלמידינו לקהילה ומברכים אתכם על לקיחת חלק בתכנית חשובה זו.
השתתפותכם בתכנית זו, תוביל אותנו צעד נוסף לחברה טובה יותר.
יישר כח!
 

 
"כדי לממש את עצמו חייב אדם להיות לבדו,
אך בעת ובעונה אחת להיות עמית בקהילה."
(הרב סולובייצ'יק)
 
התכנית הינה תכנית תלת-שנתית וכוללת שלשה מרכיבים: למידה עיונית, התנסות
מעשית – אישית וקבוצתית בקהילה ותהליכי רפלקציה מובנים של עיבוד ההתנסות.
בכיתה י' - המעורבות מתמקדת במעגל השייכות השני – במרחב הקהילתי:
פעילות בבית הספר, בקהילה, בשכונה, ביישוב ובארגונים השייכים למגזר הציבורי והשלישי.
בכיתות י"א-י"ב - המעורבות מתמקדת במעגל השייכות השלישי – המרחב האזרחי:
פעילות הקשורה לרשויות המוניציפליות, לארגונים ארציים ולמוסדות השלטון ברמה הארצית
.
 
הממד המעשי כולל שני סוגי התנסויות:
התנסות אישית – התנסות במעורבות חברתית, על-פי בחירתכם, ממבחר מקומות מוכרים ומאושרים.
התנסות קבוצתית ("פרויקט") – התנסות ביזמות חברתית שבה התלמידים מגלים מעורבות, מזהים צרכים חברתיים בקהילה ובחברה ונותנים להם מענה יצירתי וחיובי תוך גיבוש ועבודת צוות.
 
כיתה
שעות התנסות קבוצתית בשנה
שעות התנסות אישית בשנה
 
 
מסלול רגיל
מסלול מצוינות
י'
לפחות  9 שעות
60
60 שעות
י"א
לפחות 21 שעות
30
60 שעות
י"ב
לפחות  26 שעות
______
60 שעות
 
 
 
 
 
 
 
 
 
"יסוד האושר הוא: אהבת האמת בשכל, אהבת היושר בחיים,
 אהבת היופי ברגש, אהבת הטוב במעשה".
(הרב קוק)
ההתנסות המעשית האישית מאפשרת לכם לבחור את תחום הפעילות ואת טיב הפעילות מתוך היצע קיים בהלימה לצרכיכם, נטיותיכם ולכישוריכם האישיים. בחירת מקום ההתנסות תיעשה מתוך ההיצע הקיים והמאושר.
התבוננו סביבכם ואתרו מקום שבו תרצו להשפיע ולהיות משמעותיים.
לתהליך ההשמה מספר שלבים:
  • הצגת התוכנית "התפתחות אישית ומעורבות חברתית"
  • מעבר חלק מנציגי מקומות ההתנסות בכיתות 
  • יום חשיפה
  • שיעורי חינוך בכיתות
  • סיכום ובחירת מקום התנסות באפליקציית Tribu
 על ספח הבחירה נדרשות חתימתכם וכן חתימת הורים המאשרים התנסות זו.
 לא ניתן להתחיל בהתנסות ללא חתימה על הספח.
 
אישור הורים להשתתפות בתוכנית " מעורבות חברתית והתפתחות אישית"
 
 
 
 

 
 
 
 
 
  
" ... הוא (שמעון הצדיק) היה אומר: על שלשה דברים העולם עומד על התורה ועל העבודה ועל גמילות חסדים".
(מסכת אבות פרק א משנה ב)
 
Tribu היא אפליקציה לרישום ודיווח שעות לפעילות המעורבות החברתית.
יש להוריד את האפליקציה ולהירשם.
באמצעות האפליקציה תוכלו למצוא מקום התנסות באופן אישי.
לצפייה בסרטון הסבר:
 https://www.youtube.com/watch?v=nEbXWU3AiIY

שלב א' – התקנה ורישום (חד פעמי)
 
1. יש להיכנס לכניסת תלמידים (לא משתמש חדש/קיים)
2. עם כניסתכם למערכת עליכם להזדהות באמצעות שם המשתמש והסיסמה שקיבלתם
   בכדי להיכנס לאתר של משרד החינוך. סיסמה יש לקבל ממחנך הכיתה.
בכל בעיה עם הסיסמה ניתן לפנות למוקד הסיסמאות של משרד החינוך
 3. בחרו את מקום ההתנסות בו אתם מעוניינים.
4. יש ליצור קשר עם איש הקשר האחראי במקום ההתנסות ולתאם הגעה.
 
שלב ב' – דיווח שעות (שוטף לאורך השנה)
 1. בחרו באייקון "הוספת מפגש"
2. בחרו את היום והשעה של המפגש – ניתן למלא בדיעבד (פעילות שכבר התקיימה)
. פנו לאיש הקשר במקום ההתנסות לאישור דיווח השעות (אנשי הקשר יכולים למלא את פרטיהם ישירות בטלפון שלכם לאשר ולחתום).
 
לכל שאלה ניתן לפנות לאורנה ברגיל- רכזת התפתחות אישית ומעורבות חברתית.
 התנדבתי – תרמתי – הרווחתי – דיווחתי! 
 

 
 
הנחיות כלליות לתלמידים - מה עליכם לזכור?
 
1.      יש להתנדב אך ורק במקום מוכר ומאושר!.
2.      רצוי לפרוש את שעות ההתנדבות ולהקדיש שעתיים בשבוע במסגרת ההתנסות.
3.      יש להתנדב מינימום 60 שעות בשנה.( בחתירה להצטיינות!)
4.      יש לדעת שההתנסות היא התחייבות לאורך כל השנה.
5.      ניתן להתנדב במספר מקומות במקביל באותה שנה.
6.      ניתן להתנסות במקום אחר בכל שנה.
7.      יש לדווח על פרטי כל יום פעילות התנדבותית- תאריך ושעות.
8.      יש להחתים את איש הקשרבמקום ההתנסות על שעות ההתנדבות.
 אחרת, השעות לא תתקבלנה.
9.      יש לגלות אחריות כלפי מקום ההתנסות - תלמיד שאינו מגיע למפגש, יודיע על כך מראש וישלים פעילותו ביום אחר.
 
10.  התלמיד יהיה זכאי לציון רק לאחר השלמת חובת שעות המעורבות ולאחר הגשת סיכום רפלקטיבי אודות ההתנסות.
 
 
 

 
דוגמאות למקומות ההתנסות:
1.       צופי אש (רק לשנתון י' ובאישור מקומי)
12.   מועצת הנוער.
2.       מד"א
13.   מועצת תלמידים בית ספרית.
3.       גני מועצה
14.   רמת הנדיב
4.       חב"ד
15.   ויצ"ו
5.       ספרייה ציבורית
16.   סיוע בעבודות אחזקה בתיכון.
6.       תלמידים פעילים בתנועות נוער.
17.   סיוע בתחזוקת מחשבים בתיכון.
7.       תלמידים פעילים בתנועות נוער.
18.   ספריית תיכון המושבה.
8.       קופות חולים (כללית ומאוחדת)
19.   ספריות בתי הספר היסודיים.
9.       חונכות בתיכון המושבה.
20.   ועדת בטחון ובטיחות.
10.   חונכות תלמידים בבתי ספר יסודיים.
21.   משכ"ל – מרכז שיפור כישורי למידה.
11.   מרכז אוונגארד.
22.   משצ"ים – מדריכי של"ח צעירים.
23.   מועצת הנוער.
24.   בה"ח הלל יפה.
 
 
 
 
 
 "מטרת החינוך צריכה להיות:
 אנשים המצטיינים בעצמאות - במחשבה ובמעשה - ועם זאת רואים בשירות למען הכלל את משימת חייהם העיקרית."
 

 
לכבוד הורי התלמיד
שלום רב,
הנדון: אישור על השתתפות בתכנית "התפתחות אישית ומעורבות חברתית"  
אחת ממטרות החינוך היא: "לטפח מעורבות בחיי החברה הישראלית, נכונות לקבל תפקידים ולמלאם מתוך מסירות ואחריות, רצון לעזרה הדדית, תרומה לקהילה, התנדבות וחתירה לצדק חברתי במדינת ישראל" (חוקהחינוך הממלכתי התשס"ד, 2003). בעת הזו , מטרה זו הינה צורך השעה והחברה. מטרתה היא טיפוח בוגר עצמאי, בעל תודעה, רגישות חברתית וחוסן נפשי, אכפתי ואחראי הרואה במעורבות חברתית ערך ודרך חיים.
במהלך כיתה י' נדרשים התלמידים להתנסות בת 60 שעות )(לפחות), במגוון מקומות ותוכניות המוסדרים על פי נוהלמוגדר (לא ניתן להתנסות במקומות שאינם מאושרים), ואותם ניתן למצוא ב- אפליקציית Tribu באמצעותה גםמדווחים התלמידים על שעות ההתנסות.
אנו ממליצים כי הבחירה תעשה לפי חזקותיהם והעדפותיהם שלהתלמידים. ניתן לבחור יותר ממקום התנדבות אחד.
בכיתה י"א על התלמידים לבצע 30 שעות (לפחות). יחד עם זאת, אנו מעודדים את התלמידים למסלול הצטיינות בתכנית, המהווה אחד התנאים לקבלת תעודת בגרות מצטיינת. פרטים נוספים באתר בית הספר.
אנו מקווים, כי התכנית תעניק לתלמידים הזדמנות ללמידה משמעותית, תעצים אותם ותקדם מעורבות חברתיתואזרחות פעילה.
בברכה
אורנה ברגיל- רכזת מעורבות חברתית והתפתחות אישית
מירב עין דור – מנהלת פדגוגית
מירב קסלר – מנהלת תיכון המושבה
.......................................................................................................................................
ידוע לי כי:
ההגעה והחזרה ממקום ההתנסות נעשים באופן עצמאי על ידי התלמיד.ה במועדים שסוכמו מול איש הקשרבמקום ההתנסות.
השלמת התכנית במלואה מהווה תנאי לסיום 12 שנות לימוד וקבלת תעודת הבגרות. תלמידים שלא השלימו את חובותיהם במסגרת התכנית לא יהיו זכאים לתעודת בגרות  .
אני (שם ההורה)____________________ ת.ז___________________ מאשר.ת כי בני/בתי
_________________מכיתה _________ ב""תיכון המושבה" יתנסו במסגרת התכנית
"התפתחות אישית ומעורבות חברתית" ב ________________________ (פירוט מקום ההתנסות) על החתום (חתימת ההורה):______________________________ תאריך:______________
אני מאשר.ת צילום ו/או פרסום צילום ו/או שימוש בצילום של בננו/בתנו במסגרת הפעילות וההשתתפות בתכנית.
מאשר.ת לא מאשר.ת
 

 

 גלריית תמונות
123