Saturday, April 20, 2024   Login
 עבודה בנושא עליה והתיישבות
עבודה –
הכרת מושגים בנושא עליה והתיישבות – ענה על השאלות הבאות באמצעות מקורות מידע שונים – באתר  הצעה למקורות מידע אינטרנטיים
 
1.            באיזו תקופה הוקמו ישובי 'חומה ומגדל'?
א.          בימי ה'עליה-הראשונה'
ב.           בתקופת ה'שלטון העות'מאני'
ג.            בתקופת ה'מרד הערבי'
ד.           בתקופת ה'צנע'
 
2.            איזה תפקיד מילאה הנרייטה סאלד?
א.          מנהלת 'עליית הנוער'
ב.           מקימת 'קרן-קיימת-לישראל'
ג.            מייסדת ארגון 'הדסה'
ד.           תשובות א' ו-ג' נכונות
 
3.            מהי 'עליה ב''
א.           עלית קבוצת 'ביל"ו'
ב.            עלית ההעפלה שהיתה בלתי-חוקית בעיני הבריטים
ג.             עלית ההעפלה שהיתה בלתי-חוקית בעיני העות'מאנים
ד.            עלית יהודי רוסיה
 
4.            מה היה הרכב אוכלוסיית העליה ב'עליה הראשונה'?
א.           צעירים סוציאליסטים מרוסיה שמרדו באורח-החיים בגולה
ב.            רוב העולים היו בעלי-משפחות שומרות-מסורת
ג.             רווקים ממזרח-אירופה ששאפו להקים חברה שוויונית
ד.            עולים מפולין שעלו לארץ בעקבות עלית היטלר לשלטון בגרמניה
 
5.            מה היתה צורת ההתיישבות אותה ייסדו עולי ה'עליה-השניה' (1904 – 1914) לארץ?
א.           המושבה
ב.            הקבוצה
ג.             העיר
ד.            המושב
 
6.            מה היה פועלם העיקרי של אנשי ה'עליה-השלישית' (1919 – 1923)?
א.           הקימו את ה'קיבוץ', את 'מושב העובדים' ואת מוסדות היישוב
ב.            הקימו את קבוצת דגניה
ג.             התיישבו בערים, היו סוחרים ובעלי-מלאכה
ד.            פיתחו את ענפי המטעים והפרדסים במרכז הארץ
 
7.            מהם הגורמים לעליית עולי ה'עליה הרביעית' (1924 – 1928)?
א.           גזירות כלכליות ומשבר כלכלי בפולין – ארץ מוצאם
ב.            עליית היטלר לשלטון
ג.             פוגרומים 'סופות-בנגב'
ד.            פרוץ 'מלחמת-העולם' הראשונה


 
8.            מה היה הרכב האוכלוסיה ב'עליה-החמישית'(1929 – 1939)?
א.           רובם היו בעלי מקצועות חופשיים שתרמו לפריחה כלכלית ולשגשוג התרבות בארץ
ב.            רובם היו צעירים, רווקים וסוציאליסטים
ג.             רובם היו סוחרים ובעלי-מלאכה
ד.            רובם היו יהודים חרדים
 
9.            הגורמים לעלית יהודים לאחר קום המדינה הם:
א.           הקמת מדינת-ישראל הביאה לכך שיהודים בארצות האיסלם היו בסכנה
ב.            בחלק ממדינות ערב הציונות הוגדרה כפשע
ג.             יהודים עלו בשנים אלו במבצע כללי מכל רחבי העולם
ד.            תשובות א' ו-ב' נכונות
 
10.        פרשת טביעתה של האוניה 'אגוז' העלתה לכותרות את העליה החשאית מ:
א.           עיראק
ב.            מרוקו
ג.             תימן
ד.            אתיופיה
 
11.        'מבצע-מֹשה (1984) ו'מבצע-שלֹמה' (1991) היו:
א.           מבצעי העלתם של יהודי ברית-המועצות
ב.            מבצעים צבאיים להפסקת ההסתננויות בגבולה הדרומי של ישראל
ג.             מבצעי העלתם של יהודי אתיופיה
ד.            מבצעי העלאתם של יהודי עיראק ומרוקו
 
12.        כיצד סייע הברון רוטשילד ליישוב המתחדש בארץ-ישראל?
א.           שלח אנשי-מקצוע ומומחים בתחום החקלאות
ב.            הקים מושבות חדשות וסייע להם באמצעות מענקים
ג.             יזם מגבית כספים בקרב יהודי אירופה
ד.            דאג לבניית מוסדות-חינוך ותרבות ביישוב בארץ-ישראל
 
13.        כיצד התמודדה מדינת-ישראל עם הקשיים שנוצרו בתקופת קליטת העליה הגדולה בראשית ימי המדינה?
א.           התרימה כספים בקרב קהילות יהודיות ברחבי העולם
ב.            הקימה 'מעברות' בהן חיו העולים והנהיגה קיצוב במצרכי מזון – ה'צנע'
ג.             הקימה קיבוצים חדשים בהם יישבו עולים-חדשים
ד.            בנתה בניינים רבי-קומות לשיכון העולים
 
14.        צורות התיישבות – מתח/י קו בהתאמה:
· 'מושבה'
· נוסד/ה בימי ה'עליה-השניה; היישוב השיתופי הראשון בארץ-ישראל
· קבוצת דגניה
· הוקמה בשנת 1906; 'אחוזת-בית'
· 'מושב-עובדים' נהלל
· צורת ההתיישבות האופיינית ל'עליה-הראשונה'; התפרנסו מחקלאות
· עיר עברית תל-אביב
· הוקם/ה על-ידי אנשי 'העליה-השלישית'; יישוב המשלב חקלאות שיתופית עם שמירה על חופש הפרט
 
 איך כותבים תשובה
 
 
 


השאלה: השוו בין שנאת ישראל לבין האנטישמיות המודרנית.
כל תשובה מורכבת משלושה מרכיבים עיקריים: פתיחה, גוף השובה וסיכום.
כתבו משפט פתיחה המתאים לשאלה: _________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________
 
תקנו את הניסוחים הבאים!
1. "שנאת ישראל הייתה בימי הביניים שאנשים חשבו שהיהודים רצחו את ישו….." _________
__________________________________________________________________
2. "בתקופת המאה ה – 19 הפתרון היה שצריך לסלק אותם בריכוז בתחום נפרד (גטאות) או בדרך של השמדה.." ______________________________________________________
___________________________________________________________________
3."הביטוי לשנאה בימה"ב הייתה ספונטנים ואלימים של פרעות ועלילות דם לבין הביטוי בתקופת המאה - 19…" __________________________________________________
___________________________________________________________________
4. "האנטישמיים חושבים שאין טעם לעשות אמנסיפציה ליהודים…" __________________
_________________________________________________________
 
נסחו מחדש את המשפט הבא. אל תשתמשו במילה "פתרון".
"הפתרון בשנאת היהודים זה שהם ימירו את דתם לנצרות וכך לכפר על חטאם ולשנות את גורלם וייעודם. הפתרון באנטישמיות היא מפלגה ותנועה אנטישמית".
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
 
נסחו מחדש את המשפט הבא. אל תשתמשו במילה "סיבה"
"הסיבה לשנאת היהודים היא בגלל שהיהודי נתפס כמאיים להשמיד את הגזע הארי"
____________________________________________________________________
 
נסחו מחדש את המשפט הבא. אל תשתמשו במילה "תקופה"
"שנאת היהודים הייתה בתקופת ימה"ב, לעומת זאת בתקופת המאה ה – 19..."
____________________________________________________________________
 
כשאתם כותבים תשובה שימו לב לניסוחים בהירים, לסימני פיסוק (לפחות נקודה בסוף משפט...) ולהסברים של העובדות אותן אתם כותבים.

 

 עבודה בנושא האידיאולוגיה הנאצית והמעבר של גרמניה מדמוקרטיה לנאציזם

 

עבודה בנושא האידיאולוגיה הנאצית והמעבר של גרמניה מדמוקרטיה לנאציזם
1)       קרא את קטע המקור וענה על השאלה שאחריו:
"כדי שהעם הגרמני יהיה ראוי לייעודו, זקוק הוא לא רק לחינוך רוחני, גופני ופוליטי, אלא יש לטפחו טיפוח ביולוגי ולגדל אותו לאט לאט, באופן שיטתי.
כדרך שהצלחנו לגדל שוב את הטיפוס הנושן של הסוס ההנוברי שלנו, מתוך הרבעת שרידים מעטים של זכרים ונקבות טהורי גזע, כך נגדל שוב במשך דורות את הטיפוס הטהור של הגרמני הצפוני, על ידי מזיגה מזוקקת של הדם הגרמני הטוב ביותר...
שיטת ההוראה שלי היא חמורה. יש לחשל את הלבבות ולהרחיק מהם כל חולשה... שואף אני לנוער אלים, אדנותי, אכזרי ועשוי לבלי חת... עליו לשאת מכאובים בשוויון נפש. שום רפיון, שום רכרוכיות בל ידבקו בו. חיית הטרף החופשית, הגאה, צריכה שוב להבהיק מעיניו...
אין אני רוצה בחינוך אינטלקטואלי. על ידי הדעת אקלקל את הנוער שלי... אבל דבר אחד הם מחויבים לדעת: את השליטה ברוחם. מתוך ניסיונות קשים ביותר עליהם ללמוד להתגבר על פחד המוות. זוהי מדרגת הגבורה של הנוער, מתוכה יגיע למדרגת האדם החופשי, האדם שהוא מרכז ההוויה ותכליתה, האדם היוצר, האדם האל".
(מתוך ספרו של היטלר "מיין קאמפף" מתוך: נ. בלנק, פני המאה ה-20 (ראשון לציון, 2006), עמ' 151)
 
הסבר שני עקרונות מהאידיאולוגיה הנאצית הבאים לידי ביטוי בקטע. בתשובתך יש להתייחס לקטע.
 
2)       הסבר את עקרון 'שלילת הדמוקרטיה' והצג שני צעדים במדיניות הפנים של היטלר בתחום הפוליטי, ליישום עקרון זה. (25 נקודות)
 
 
3)       הסבר את עקרון האנטישמיות ואת מרכזיות השאלה היהודית באידיאולוגיה הנאצית. (25 נקודות)
 
בהצלחה
 הנליזם
                                                            תיכון המושבה – לימודי היסטוריה א'
 
 
עבודה בהיסטוריה - כיתה י'
תרבות יוון והתרבות ההלניסטית
 
 
בעבודה זו תלמדו על תרבות יוון, התרבות ההלניסטית והקשר ביניהם.
 
השאלות:
         א.         קראו עמודים 32 - 43 בספר הלימוד "מסעות בזמן - ממדינת מקדש לעם הספר", הוצאת מט"ח.
 
         ב.         ענו על השאלות הבאות:
 
1)     מי היו הדיאדוכים ועל מה נלחמו?
2)     הסברו מהי התרבות ההלנית, ותני שלוש דוגמאות למסגרות מדיניות ו/או תרבותיות - חינוכיות שהתפתחו בעקבותיה.
3)     הסברו מהי תרבות סינקרטיסטית ותני שלוש דוגמאות המבטאות תרבות זו בתקופה ההלניסטית.
4)     פרטו את הגורמים שהביאו להיווצרות הסינקרטיזם בין תרבויות המזרח לבין תרבות יוון.
 
רצוי להיעזר במצגת הבאה:
 
מידע נוסף באתר:
 
עבודה נעימה!!!
123